Tema 3: Desenvolupament psicomotor en l’edat
escolar
Desenvolupament de la Psicomotricitat
COORDINACIÓ I REGULACIÓ DEL MOVIMENT
CONSTRUCCIÓ DE L’ESQUEMA CORPORAL
EVOLUCIÓ DEL GEST GRÀFIC
Què
significa la paraula “psicomotricitat”? Com molt bé va definir Wallon, “la psicomotricitat
és la capacitat de ser i expressar-se en un context psicosocial i implica
interaccions cognitives, emocionals, simbòliques i sensorio motrius”.
Fixem-nos
en la paraula “capacitat”.
Què vol dir? Que permet el desenvolupament, que s’ha d’entrenar. La
psicomotricitat, doncs, no és una actitud. És
una capacitat d’ésser i expressar-se a través del cos. Però per a poder expressar-se a través
del cos, cal tenir consciència i regulació del moviment, del cos i de la
sensació. Això implica que hem de conèixer el nostre cos per a saber
utilitzar-lo.
Per
què faig aquesta aclaració? Perquè la psicomotricitat no és tan sols una capacitat
motriu, sinó que implica interaccions cognitives, fer representacions, consciència.
En
primer lloc, per a poder parlar de la psicomotricitat, és important entendre
les bases biològiques. I és que perquè un infant desenvolupi adequadament les
seves capacictats psicomotrius, cal que aquestes bases neurològiques (o bases
naturals del desenvolupament) es compleixin:
-Llei cefalocaudal desenvolupament progressiu de les habilitats i destreces des del
cap fins els peus. (Primer es desenvolupen els moviments dels ulls i del coll,
els del tronc, i per últim, els moviments de les cames).
-Llei pròxim-distal
desenvolupament
progressiu des del centre del cos cap als membres (es controla el moviment de
l’hombro abans que la nineta, i per últim, els dits).

En
cas que aquests funcions no es cumplissin, hi hauria un problema maduratiu.
El
desenvolupament psicomotor implica
un progrés en dues capacitats: la independència (control de cada segment motor
per separat), i la coordinació (associació de patrons motors).
Podem
diferenciar quatre etapes evolutives,que fan referència als grans
salts qualitatius que es produeixen en el desenvolupament d’una espècie (desenvolupament
ontogènic):
Primera infància (0-3 anys), Segona infància
(3-6),Tercera infància (7-12) i Adolescència (12/13-20 anys).
Ara,
però, explicarem la proposta de Henri Wallon de 5 estadis per a classificar els
canvis significatius en l’ontogènesi:
Impulsiu relacionat amb l’activitat motora-reflexa (resposta motora a diferents
estímuls: interoceptius, exterioceptius (la llum, el sol..) i propioceptius). A
vegades no en tenen ningun control (és reflexa, automàtica). Per agafar-se a
algo o algú, 

Emocional (>6mesos) 1es mostres d’orientació cap a l’entorn social, reaccions tònico
emocionals (somriure, enuig). Depenen d’interaccions amb els demés. L’emoció
domina les relacions del nen amb el seu “medi” (simbiosis amb el món) 

Sensoriomotriu (final 1r any): noves possiblitats de capacitat de desplaçament en l’espai
(caminar). Intensa activitat d’investigació i exploració amb el món dels
objectes.

Projectiu (>1any). L’acció motriu és estimuladora de l’activitat mental
(la funció motriu com instrument de la consciència).(fa algo i es deté). El
pensament es projecta en gestos. Imitació, repetició d’accions dels adults...
Fer les postures dels pares o posar-se les sabates de la mare, cosa que jo feia
sovint, són accions típiques d’aquest periode. Aquestes imatges no representen l’edat dels infants, però sí
les accions típics d’aquesta etapa:

personalisme i valor funcional o
personalització (>3 anys) Apareix la intenció
de diferenciar-se com a persona. Són conscients de l’actitud i el gest: és
conscient d’un mateix (afirmació d’autonomia). Personalitat polivalent (sap
comha d’estar en una situació, quina postura ha de posar, etc). Aquest estadi es reafirma en
l’adolescència.

PROGRÉS
PSICOMOTOR EN L’EDAT ESCOLAR
Podem
parlar de 4
capacitats motrius:
-Dominància
lateral (inconscientment s’automatitza la preferència
instrumental(ser dretà o esquerrà).Lateralitat creuada: dominància de la vista
a un lateral, braços en un altre, i cames en un altre.
-Tonificació
muscular: Abans d’agafar un objecte, tonifiquem (fem una tensió
muscular voluntària que depèn d’una representació de l’espai=aspecte no només
físic, sinó també mental). Per exemple: si has de saltar un xarco, primer
pensaràs com de gran haurà de ser el salt, i després saltaràs. Més exemples:
llençar i agafar una pilota (tonificació que requereix una estratègia), ballar
(requereix una tonificació per a seguir un ritme), taller amb tisores, etc.
-Equilibri
corporal: capacitat d’orientar correctament el cos en l’espai. N’hi
ha de dos tipus: l’estàtic (on la persona projecta el centre de
gravetat dins làrea delimitada pels contorns externs dels peus com ara: caminar
sense sortir-se d’un espai, fer de model...)i el dinàmic (dos processos reversibles
passen a la vegada. Exemple: anar amb bicicleta (a part de padelejar si vols
girar o anar més ràpid t’has d’inclinar cap a un costat o cap endevant), fer
malavars, etc.
Altres
exemples d’equilibri són el columpi, ballar, jocs com l’”escondite”, que
requereixen silenci i encongir-se, el joc de les cadires, que requereix
preparar-se quan sona la música, etc.
-Estructuració
de l’espai i del temps: adquisició de referents espacials. El nen
delimita el seu cos en relació a les persones, objectes i espai. Córrer,
orientar-se en el terreny reconeixent conceptes com l’esquerra, dreta, lluny, a
prop, dins, fora, una localització
objectiva enlloc d’egocèntrica, memòria visual, representació simbòlica i
gràfica, ritme i moviment és el que es treballa amb activitats que potencien
aquesta estructuració. Algun exemple d’activitats específiques serien: el
teatre, jugar a matar, ballar (sincronitzar accions en un temps), bici, etc.
Cal
puntuar que existeixen dos estils motrius diferenciats en funció del grau
d’extensibilitat muscular: l’hipertònic (més orientat a l’exploració), i l’hipotònic
(més orientat a la manipulació minuciosa). La cultura juga un paper molt
important aquí ja que és la que permetrà un millor o pitjor desenvolupament de
determinades habilitats. Per exemple: els millors corredors són africans. Per
què? En gran part perquè allà es mouen molt, corren per la muntanya, etc. Per
altra banda, els bolivians són lents, ja que són molt percimoniosos, tenen un
altre to. Això és degut a la cultura. Per altra banda, dins una mateixa
cultura, hi ha diferències individuals que tenen a veure amb l’herència
genètica i l’estimulació.
Es
poden observar els quatre tipus de capacitats motrius en activitats com ara els
castellers o el circ.
CENTREM-NOS
EN L’EDUCACIÓ:
Tant els mestres com els pares haurien de ser molt conscients de
la gran importància que té treballar la psicomotricitat amb els infants.
Aquesta capacitat tan poc valorada a simple vista, ha de ser estimulada i hi ha
moltes formes de fer-ho. Nosaltres hem de motivar els nens a que duguin a terme
activitats que els permetran desenvolupar la psicomotricitat. Els escolars han
d’aprendre a movilitzar (regular) les destreces motrius i els processos interns
que les determinen. Hem de posar metes educatives orientades cap a la
intencionalitat del moviment, l’expressió corporal i la comunicació amb els
demés en un espai social.
Per esquema corporal entenem el coneixement del propi cos a nivell
representatiu. Aquest es va construint poc a poc fins als 11 o 12 anys en
funció de la maduració del sistema nerviós I de l’estimulació rebuda pel
context, així com de la representació que es fa el nen sobre ell mateix.
Mirem l’evolució de l’esquema corporal segons Le Boulch (1987):
-el cos viscut o vivenciat (fins als 3 anys). Es dóna un
comportament global. El nen experimenta i es va fent “amo” del seu cos poc a
poc a través de l’experiència global i de la relació amb l’adult.
-el cos percebut (3 a 7 anys). Desenvolupament progressiu de
l’orientació de l’esquema corporal. Al final de l’etapa el nen és capaç de
dirigir la seva atenció sobre la totalitat del cos i sobre cadascun dels
segments corporals.
-el cos representat (7 a 12 anys). S’aconsegueix una independència
funcional tant global com segmentària i es fa possible l’autoavaluació de les
competències motrius. Es tenen més possiblitats de guanyar autonomia (ús
d’instruments, relacions interpersonals, etc).
Com sabem si un nen té el seu esquema corporal ben definit? Cal
analitzar tres àmbits:
-la consciència i regulació del cos: (percepció i control del
propi cos, regulació del moviment, equilibri postural, lateralitat definida,
bona coordinació dels diferents segments corporals, possiblitat de controlar la
respiració i relaxar-se voluntàriament, i control i equilibri de les pulsions i
inhibicions).
-la representació del temps: del temps psicològic, físic
(calendari, relotge, estació..), fisiològic (“rellotge biològic”: regulació de
les necessitats orgàniques), i percepció dels intervals de temps.
-l’estructuració espacial-temporal: representació de l’espai (tant
pròxim com remot), estructuració temporal, presa de consciència de les
relacions amb el temps (l’espera, els moments, la simultaneïtat i la
successió), i la regularitat i alternança
del moviment.
Com sabem que l’esquema corporal d’un nen està mal definit? Si
observem un dèficit de la relació subjecte-món exterior: dèficit de la
percepció (dificultats amb l’estructuració espacial-temporal com ara la
orientació a l’espai, etc), dèfici de la motricitat (torpesa o incoordinació),
o el dèficit afectiu (inseguretat, baixa autoestima, i com a conseqüència,
violència i agressivitat).
CENTREM-NOS
EN L’EDUCACIÓ:
En el Power Point mostrat a classe, sortien tres diapositives que
crec que defineixen gran part del que un docent ha de tenir en compte en quant
a la construcció de l’esquema corporal. Primerament trobem una proposta
d’activitats útils per a desenvolupar adequadament l’esquema corporal, i per
últim, dificultats amb les que els nens es poden trobar i en què ens hem de
fixar per identificar bé el problema i buscar-hi solucions.




EVOLUCIÓ DEL GEST GRÀFIC

La representació gràfica és un procés molt complex en el que hi
intervenen molts factors: maduratius, psicomotrius i afectius.
Implica un procés
de construcció representacional i aspectes cognitius i una capacitat de
simbolització, creativitat i expressió. La representació
gràfica, com tots sabem, canvia a mida que els nens van creixent.
Avui en dia, tots sabem que no se li dóna prou importància al
dibuix com hauria de ser. Però hem de ser conscients que el dibuix és
l’antecedent a l’escriptura.
Podem diferenciar quatre estadis o etapes del dibuix infantil:
1.
Estadi motor o gargot (1
a 2 anys): Improvitzat.No tenen sentit, el nen dibuixa però no sap què,
simbolisme arbitrari.Mana la motricitat, no la idea. Va emergint la funció
simbòlica, ja que els adults li diuen que ha de significar algo. Control de la
motricitat de la mà i l’abantbraç (ha hagut d’aconseguir apollar la nineta a la
taula).
Traçats homo-laterals, horitzontals o obliquos, quan té control de
la nina: fa traços circulars.
Dificultats en aquesta etapa: el control del moviment,
l’anticipació de l’acte gràfic-nivell ideogràfic->quan diu: “vaig a fer
un...”<-és un canvi, salt qualitatiu molt important que és el final d’aquest
estadi.
2. Estadi
representatiu: Dibuixa algo que li interessa. Hi
ha autoavaluació i consciència, perquè hi ha intencionalitat en la
representació.
Millor coordinació “òcul-manual”: l’ull que seguia la mà
comprovant el traç, ara el guia
progressivament.
Entra en acció el múscul flexor del pulgar (és capaç de tancar un
quadrat o rodona), cada cop control més fi.
Gargots amb noms: tenen una intenció figurativa (allò dibuixat
tindrà una reacció sobre els adults), l’activitat gràfica es converteix en un
instrument de comunicació i representació.
a. Realisme subjectiu
(2-4 anys): gargots amb expressió figurativa, conscients i intencionals. Apareixen
formes figuratives:reconeix l’bjecte en els elements però no en la seva
estructura. Evocació del model real.
4-5
anys: capaç de verbalitzar el quqe ha dibuixat: incapacitat sintètica (objectes
desordenats, flotant)
b.
Realisme
conceptual (4-7 anys): adequació a
l’apariència de les coses. (més realista), percepció influida per la cognició
(dibuixa més el que sap, no el que veu), més detalls, exageració tamany.
Representació del moviment (amb ralles...), representació espacial delimitada
(per dues línies: terra i cel). Transparència i perspectiva (3D), dibuixos personals (experiències,
vivències). Et pregunten, busquen ajuda (“com es dibuixa...?”), passen molt de
temps dibuixant. Dibuix com a tasca.
3.
Estadi comunicatiu
(7-10 anys): a instància de l’adult, escriu.
Capacitat de veure, reconèixer i comprendre dues dimensions de les
imatges gràfico-plàstiques:
-dimensió objectiva
(intenció analítica basada en l’observació)
-dimensió subjectiva
(manifestació d’idees, estimulacions de sentiments i emocions a través de
creacions personals).
4.
Estadi realista (dibuix
artístic): representació realista. Dominis de tècniques gràfico-plàstiques del
dibuix, capacitat per apreciar la configuració de la forma tenint en compte la
proporció, el volum i la perspectiva. Expressió creativa i apreciació de les
arts.
CENTREM-NOS
EN L’EDUCACIÓ:
Avui en dia se li atribueix massa poca importància al dibuix, i lo
poc que es treballa és mitjançant
tasques reproductives, que només fomenten que els alumnes s’acostumin a
treballar en base a models estereotipats, que imposen l’estètica dels adults,
sense marge perquè expressin i representin allò que vulguin de la manera que ho
vulguin, ofegant així la creativitat i l’experimentació.
El dibuix és, doncs, una representació d’una realitat, i respon a
la necessitat d’anar coneixent i aprenent com funciona l’entorn. Ademés,
manifestar-se a través d’un dibuix proporciona a l’infant un espai propi en el
que ell té el control sobre la seva realitat, i permet treballa valors
expressius, comunicatius i creatius. Aspectes imprescindibles pel
desenvolupament integral del nen.
A través d’un dibuix l’alumne s’ha de sentir valorat. Per tant,
hem de reconèixer-li el seu esforç perquè es senti comprès i acceptat. En tot
moment cal tenir en compte que: “Les
imperfeccions del dibuix infantil no són errors, sinó que expressen una manera
de representar la realitat”.
És important que valorem els dibuixos dels nens, que ens fixem en
el seu procés de creació, que fomentem la seva millora, i que no retoquem la
producció del nen perquè aquest es pot sentir ofès o frustrat. Podem donar
consells, però no intervenir directament en el dibuix. Hem de deixar que
l’infant intepreti el dibuix enlloc de fer nosaltres la interpretació. Amb el
domini del dibuix anirà aprenent a representar-se a ell mateix i altres coses a
l’espai i a dominar la trajectòria de la mà, capacitat imprescindible per passar a l’escriptura.
La pregunta a fer-se és: acció pedagògica: Crear o condicionar?
No hay comentarios:
Publicar un comentario